Azoknak, akik olvassák ezt a cikket, valószínű, hogy nem kell bemutatni a Grand Theft Auto sorozatot. Nem is untatnám a kedves olvasókat eme remekek dicsérésével, csupán az ilyen téren kissé laikusokhoz szólnék pár szót: a GTA- széria azon sorozatok egyike, melynek minden egyes (!) része hatalmas siker volt. Újabb és újabb részek jelentek meg a Rockstar Games kiadásában, és a rengeteg felhevült játékos azt se tudta már, hogy vajon mi újat fognak tudni felmutatni a következő részben.
Jelen esetben, a San Andreas-szal kapcsolatban mindent nagyon jól tudtunk, pedig rengeteg dolgot mondtak el előre a fejlesztők, sok poént lőttek le a képek és előzetes videók is. Épp kezdtem kitérni hitemből, mikor megtudtam, hogy a PC-s San Andreas egy jó félévvel később érkezik köreinkbe, mint a PS2-es verzió, hiszen így attól féltem, hogy semmi újdonság nem lesz majd a játékban, maximum jó lesz végigjátszani. Örömmel jelenthetem, hogy ez nem így lett! Nálam a legújabb GTA jött, látott és győzött. De hogy miért? Szép sorban ki fog derülni.
Történetileg szinte teljesen függetlenek vagyunk a korábbi részektől (a 'szinte' kifejezés értelmét lehetőleg majd te magad fedezd fel), így főhősünk Carl Johnson, becenevén CJ. Emberünk, nem túl jól áll a társadalmi ranglétrán, nem is jó kisfiúként tündököl a rendőrök szemében, amolyan bandázós néger arcról van szó, mint ahogy hasonlót rengeteg filmben láthattunk már. CJ szülővárosa Los Santos, ahol korábban egy bandaháború során meghalt az öccse, és ez annyira felzaklatta, hogy Liberty Citybe (a GTAIII városába) ment el új életet kezdeni. Ám öt évvel később anyja halálának hírére hazatér, ahol nem túl barátságosan fogadják. Bátyja (Sweet) őt okolja testvérük haláláért, így CJ-nek minden tőle telhetőt meg kell tennie, hogy bevágódjon a régi ismerős körökbe. Így jutunk el odáig, hogy missziókat kell teljesítenünk különböző alvilági figuráknak, haveroknak, hogy így egy történetet játsszunk végig. Az Orange Groove Families történetét. Ez volt az a banda, melynek CJ is tagja volt, amiért a testvére meghalt. Mikor kissé előre lépünk a sztoriban, eljutunk a csúcspontig: Sweet annyira jó testvérnek tartja CJ-t, hogy megkéri egy 'kis' szívességre. Segítenünk kell Sweet-nek, hogy az OGF újra a legelismertebb, leghírhedtebb és talán legfélelmetesebb banda legyen egész Los Santosban. Dióhéjban erről szól a történet, persze mindez meg van spékelve egy-két árulással, pár izgalmas fordulattal, és rövid mellékszálakkal is, melyek 'végiggondolása' csakis rajtunk múlik.
Ha a sztori szempontjából a legfontosabb város Los Santos, hogyan lehetséges, hogy a játék a San Andreas nevet viseli? Sokatok már biztosan tudja, hogy San Andreas nem város, hanem egy állam. Ez foglalja magába a játék három fő városát: Los Santost, San Fierrót, és Las Venturast. Mivel a Rockstar egyik jó szokásai közé tartozik igazi városokat álnéven szerepeltetni, így a leleményesebbek asszociálhatnak Los Angelesre, San Fransiscóra és Las Vegasra. Ezen városok fő ismertető jelei mind egy szálig bekerültek a játékba. Los Santos nagyon változatos, egyik része egy kisebb gettó (itt él CJ is), a másik hatalmas házakból áll, hogy az iparos területekről ne is beszéljek. Ehhez kapcsolódóan egy része eléggé sötét és elvetemült, csakúgy árad belőle a hangulat. San Fierro csak nagy felhőkarcolókból áll, itt átkolbászolhatunk többek közt a Golden Gate GTA-s megfelelőjén, vagy felpattanhatunk egy villamosra is, ha unjuk az országutakat. Végül itt van Las Venturas, tele neonfényekkel és kaszinókkal. Ha ez nem lenne elég, akkor betérhetünk a kisebb vidéki falvakba is, ahol bámulhatjuk a naplementét, vagy az óriás és fekete erdőket fedezhetjük fel (értsd: élvezed a természetet és nem a gép előtt punnyadsz :)). A sok város miatt már világossá válhatott, hogy itt nem kis területről van szó, a pontosság kedvéért elárulom, hogy csak Los Santos háromszor akkora, mint anno a Vice City volt, talán még nagyobb is. Még számolni is nehéz, hogy itt akkor mekkora hatalmas világban járkálunk. Ez a világ lesz az a hely, ahol küldetéseink is játszódni fognak majd.
Merthogy ezekből is van ám, nem is kevés. Valamelyiket nem kötelező teljesíteni, persze ezek a 100%-os játékélményhez nagyban hozzátesznek. A kötelező feladatok nagyon változatosak, noha gyakran majdnem ugyanazt kell csinálni mindegyikben. Valahol targoncával kell árut lopni, valahol egy daruval kell lerombolni egy építkezést. Izgalmasan hangzik nemde? Merthogy az is, és higgyétek el, hogy amit előbb leírtam, az csak a kezdet, lévén a játék tartogat még sokkal nagyobb meglepetéseket is. A küldetéseket ismét munkaadóktól kapunk, ezek szerepét eleinte Sweet, Ryder és Big Smoke (ők ketten szintén nagy spanok az OGF-ben) töltik be, de ahogy haladunk előre, majd úgy ismerkedünk meg más és más emberekkel: stricikkel, börtöntöltelékekkel és így tovább. A legjobb, hogy ezeket a feladatokat nem muszáj lineárisan csinálni, hanem ahogy kedvünk tartja. Ez ad hozzá ahhoz a szabadsághoz, amit a GTA játékok mindig is nyújtottak. Ha unjuk a küldetések csinálgatását, vagy elakadunk, és nem tudunk továbbmenni, akkor is elüthetjük az időt. Járhatunk versenyezni, táncolni, vagy végezhetünk eszement hentelést is, de akár kocsit, vagy egyéb járművet is lophatunk, ha úgy tartja úri kedvünk. Ebből lesz bőven választék: visszatérnek a korábbi verdák kissé felújítva, illetve számos újat is kapunk. A legnagyobb újítás a járművek terén, azért mégis a bicikli, amiről illik szót ejteni. Tehát örömmel újságolom, hogy kedvenc tekerhető kétkerekűink előálltak. Leginkább a BMX fog előfordulni, szóval az efféle extrémsport kedvelőinek van lehetőségük elmenni egy kicsit a skateparkba és beugrani a félcsőbe, hogy aztán bealázzák Dave Mirrát, tehát a bringával egyértelműen trükközni is lehet. A fegyverek közt is vannak kisebb-nagyobb újítások, kiemelném a virágcsokrot és a vibrátort. Ezek eredetileg barátnőnkkel való kapcsolatunk ápolgatása céljából kerültek be a játékba, merthogy lehet most már csajunk is, nem is egy! Vele időnként el kell menni egy étterembe, egy kicsit el kell vinni kajálni és így tovább. Ezt a kötődést egy csíkocska mutatja, és ha ez már maximumon van, akkor ott bizony durva dolgok történhetnek. :) (Érzékeltetve a játék súlyos korhatárát is.) De ugye a fegyverekénél tartottam, így el kell mondjam, most már kevesebb fegyver lehet nálunk, lévén kevesebb fegyver kategória is lett, de ne aggódjunk a fegyverek száma csak nőtt és nem csökkent.
Nemcsak a barátnőnk kapott mutatót a játékban, hanem az egyes tulajdonságaink is. Bizony, most már Sims módra fejleszthetjük az egyes képességeinket, és megszabhatjuk a kinézetünket is! Ezt nem jelzi mutató, de egy idő után egyre fáradtabbak leszünk: lassabban futunk, gyorsabban kimerülünk futás közben, többet is szuszogunk, stb. Ennek elkerülése végett menjünk el kajálni az egyik közeli gyorsétterembe és együnk egy jót, hogy tele legyünk energiával. Vigyázzunk azonban a mellékhatásokra, mert ha nem kondizunk rendesen, akkor el fogunk hízni, és társaink leszólnak, a lányok nem szeretnek majd. Irány a konditerem. Itt fogjuk ledolgozni az előbb felszedett kalóriákat, továbbá a különböző futógépeken növelhetjük az állóképességünket, hogy így lassabban fáradjunk el. Nem utolsó sorban izmosodhatunk is itt, hogy aztán örökre belopjuk magunkat a nők szívébe. Ha erősek vagyunk, a terem vezetője elvállalja, hogy tanítson nekünk egy-két új ütést, vagy rúgást. Ezek használatával hamar kiteríthetünk bárkit akár pusztakézzel is. Fontos kijelző a 'tisztelet' mérője. Ez azt mutatja, hogy mennyire tartanak minket az emberek, milyen magasan állunk azon a bizonyos társadalmi ranglétrán. Eleinte a küldetésekért nem pénzt kapunk, csupán tiszteletet, mely segít jobban beilleszkedni a társaságba. Ha ezt nagyon akarjuk növelni, akkor meg kell mutatni az arcoknak, hogy ki a Jani, és bandázni kell sokat, illetve ellenséges területeket kell meghódítani. Van itt még egy Sex Appeal nevű mutató is: ez jelzi, hogy mennyire bírnak minket a csajok, mennyire vonzódnak hozzánk. Ez függ attól, hogy hogyan nézünk ki, milyen verdánk van, így nem könnyű megfelelni, de nem is lehetetlen. Elmegyünk egy fodrászhoz vagy egy tetováló szalonba, és alakítunk a külsőnkön, esetleg tuningolunk a járgányainkon, hogy azok még dögösebben nézzenek ki. Egyéb tulajdonságok közé tartozik a vezetési-, biciklizési-, motorozási- és úszásképességünk. Merthogy most már tudunk úszni is, így CJ végre uralhatja a tengereket is. :)
Leírtam az újítások tömkelegét, de biztos vagyok benne, hogy a tíz százalékukat kihagytam. Láthatjátok, hogy ez se kevés, de akkor mi a helyzet a technikai téren? Ott is újítottak vagy fejlesztettek? Nos, a grafikáért a GameBryo motor a felelős, melyből mindent kihoztak szerintem a fejlesztők. Igaz nem a legszebb játékról van szó, de a GTA-t sosem a szépségéért szerettük. A zene iszonyat jó, szám szerint nyolc rádióadó gondoskodik a megfelelő stílusú és minőségű muzsikákért. A szinkronhangok szintén nagyon jók, CJ-t egy kezdő rapper alakítja, és egyszerűen mesés. Csupán bonuszként említem meg, hogy a korrupt zsaru, Tenpenny szerepét Samuel L. Jackson (alias Mace Windu :)) vállalta. Szinte teljesen moziban éreztem magam! Ám mivel tökéletes játék nem létezik (és remélem nem is fog), így a GTA:SA sem az. Nagyon nem örültem neki, hogy a játék tele van hibákkal, vagyis bugokkal. Nem értem miért nem lehetett ezt orvosolni, hiszen gyakorlatilag ugyanezek a hibák voltak az eddigi részekben is. Továbbá a kamera nézetek hihetetlenül el lettek szúrva, úgy ahogy a célzás is. Mostantól először jobb egérrel célzunk, majd ballal lövünk. Szokható, de a régi rendszer sokkal jobban tetszett. Remélem az ilyen jellegű hibákat egy javítás formájában újragondolják, mert ezek néha nagyon irritálóak tudtak lenni.
A negatívumok senkit ne tévesszenek meg, a San Andreas nagyon jól sikerült! Aki egy izgalmas, akció dús, változatos játékra vágyik, az ballagjon el a legközelebbi szoftverboltba és nyissa ki a pénztárcáját. Ha valaki azt hiszi, hogy már nem tud mit kezdeni a játékkal, annyit nyüstölte, az se aggódjon: folyamatosan érkeznek az újabbnál-újabb kiegészítések, melyeket telepítve még több fincsi dolog elé nézhetünk a játékban
|