Egyre többet tudni meg a Need for Speed Carbonról. A sorozat évek óta a világ egyik legnépszerűbb autós játéka az arcade-kedvelők körében, s a legújabb csemete, a Carbon egyre inkább úgy tűnik, hogy hatalmasat robbant majd. Az IGN magazin nemrég tesztelhette a játék bizonyos részeit (abba ne menjünk bele, mit kínálhattak cserébe), s roppant érdekes, izgalmas kulisszatitkokat árultak el belőle. Az ilyen cikkek kizárólag egy dologra jók: négyzetére emelik az eddigi éhséget a játék iránt! Az IGN-teszt fordítása.
A játékban az utcai versenyzés két főágra bomlott. Egyesek feladva a kockázatot hivatalos, törvényes versenyeket rendeznek, ahol nem kell félniük a hivatalos közegek esetleges fellépésétől. A versenyzők másik fele ugyanakkor kitart az illegalitás mellett, bármi is legyen a tét. S ez utóbbi mód egy olyan világba vezet el minket, ahová játék még nem kalauzolt soha!
A Carbon legizgalmasabb része egyértelműen az úgynevezett Canyon Duel lesz. Ebben a versenymódban nem az nyer, aki előbb szeli át a célvonalat - pontgyűjtő-buliban veszünk részt. Két autó versenyez, két alkalommal, a kanyonban lefelé zúdulva. Az első versenyen az a feladatunk, hogy kövessük az előttünk haladót; minél közelebb kerülünk hozzá, annál több pontot szerzünk. Másodjára az ellenfelünknek lesz ugyanez a feladata: közel férkőzni hozzánk és pontokat gyűjteni. Természetesen van egy másik módja is a győzelemnek, mégpedig az, amennyiben az üldöző autó az üldözött elé tud kerülni, s 10 másodpercig tartani is tudja pozícióját. Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban a szalagkorlát átszakítható, s amennyiben ez megtörténik, a pontok helyett az autónkból megmaradt csavarokat leszünk kénytelenek megszámlálni...!
Ezen versenymódban a "sebesség" gyakorlatilag a "veszély" faktorát határozza majd meg: minél gyorsabban hajtasz (mindkét esetben erre lesz a leginkább szükséged!), annál neccesebb lesz bevenni egyes kanyarokat, egyenesben tartnai a járgányokat. Ugyan a teszten bemutatott pálya nem tartalmazott durva kanyarokat, mégsem volt soha egyenes. Ez pedig azt jelenti, hogy egyetlen nyugodt másodpercünk sem lehet a Canyon Duelek során!
Itt nem áll tehát rendelkezésünkre a csapatunk - ám csupán a játék 25%-ban fogunk 1 az 1 ellen versenyezni. A verseny java ráadásul "open-field" módban játszódik, azaz a szabadon bejárható városban. Itt játszódik a történet, ráadásul itt kell összeállítanunk csapatunkat is. Egyelőre nem tudjuk, hogy hogyan tudjuk őket irányítani, hogyan tudunk stratégiákat kidolgozni, de az biztos, hogy mi fogjuk kiválogatni, hogy ki indulhat a versenyen, s társaink értékei az idő előrehaladtával növekedni fognak.
Minden résztvevőnek 2 csoportban 6 féle értéke lesz. A két csoport az "Off track" és az "On track". Magyarra lefordítva annyit tesznek: pályán kívül és a pályán. Ezek alapján három kategóriába kerülnek majd: Blocker (Hátvéd), Scout (Megfigyelő), Drafter (Követő). Ugyan ők is képesek lesznek megnyerni a versenyeket, a főnök te vagy. Amikor csak tudnak, a segítségedre sietnek, még ha ezzel el is veszítenek pár helyezést.
A "Hátvédek" beállnak egy autó elé és megakadályozzák, hogy előzésbe kezdjen. A "Megfigyelők" előtted haladnak, felmérik a levágási és rövidítési lehetőségeket. Ezeket rádión közlik veled, ám a képernyőn vizuálisan is megjelennek majd. A "Követő" névre keresztelt kategóriában szereplők bedig eléd állnak és szélárnyékot biztosítanak 1-1 előzéshez. Amennyiben kicsúszol a pályáról, az összes kategóriájú versenyző a segítségedre siet, kipofozzák az autódat, elvonják a rendőrök figyelmét. Már régóta ismert, de azért itt is szerepeljen, hogy a Carbonban is lesznek rendőrök, de nem lesz olyan nagy szerepük, mint a Most Wantedben.
A Drift versenyt annak idején annak amerikai népszerűsége miatt építette be az Undergroundba, ám az MW érkezésével eltűnt a csúszkálós módozat. A Carbonban ugyan visszatér, de alapos ráncfelvarráson ment keresztül. A legfontosabb, hogy új pontozási rendszert vezetett be az EA. A korábbi verziókban igen egyszerűen lehetett folyamatosan csúszkálva tartani az autónkat, s így értelmetlenné vált a pontozási rendszer. A Carbonban ugyanakkor csak a kanyarokban lesznek pontgyűjtő helyek, máshol (így az egyenesekben) nem szerezhetünk pontokat.
A pontozás mindemellett új mozgáskultúra bevezetését is jóváhagyta az EA. A korábbi részekben folyamatosan trükközni kellett, fékezgetni, kanyarogni - a Carbonban erre már nem lesz szükség. A kanyarokban beérve gázd kell adnunk, a dolgunk csupán annyi, hogy irányításunk alatt tartsuk a kifaróló gépjárművet. Minden azon múlik, hogy ez milyen hosszú ideig sikerül majd! Ugyan az első percekben szokatlan lesz a Driftben az autó irányítása, mégsem nevezhető nehéznek. Mivel csupán egy irányba kell elforgatni a kormányt, a gázt pedig lenyomva kell tartanunk, az egész folyamat pofonegyszerű. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lenne jópofa és szórakoztató a Drift, csupán megszűnt a realizmus egy halvány sugarának lenni.
Az irányításhoz pedig szorosan hozzátartozik az egyes autók különböző mozgása. A Most Wantedben ez elég korrektül létrejött, s úgy tűnik, a Carbon is ezen az úton lépdel tovább. Az autók típusuknak megfelelően különböző módon gyorsulnak és kanyarodnak majd. A már említett 3 autókategória ismét megerősítést nyert: Muscle, Exotic és Tuning típusú autók közül választhatunk. A Tuningba, ahogy az várható volt, szétextrázott Civic-szerű gépjárművek kerülnek, csili-vili tuningcsodák. A Muscle-kategória a 60-as 70-es évek klasszikus verdáit idézi meg, míg az Exotic-ba az elsősorban a milliomosoknak szánt luxusverdák kerülnek majd, többszáz lóval a motorháztető alatt. A három kategória természetesen messziremutatóan különbözik egymástól. A Tuning a leggyorsabb és a legjobban irányítható kategória; a Muscle rettentő erős, de rosszul irányítható autókból áll (tehát kiváló csúszkálásra); az Exoticban a gyorsaság és a vezethetőség kiváló, ám építeni nem nagyon lehet rajtuk.
A gyakorlatban a legnagyobb különbség a Muscle és a többi kategória között van, ám minden bizonnyal a Tuning és az Exotic kategória a végleges verizó megjelenésekor jobban elkülönül majd egymástól. Az "izomautókat" borzalmasan élményszerű vezetni - hatalmas drabális lóerőtartályok, mondhatni, több erő van bennük, mint amennyinek a kezelésére egyáltalán alkalmasak lennénk. Pont a darabosságuk miatt rajonganak értük szerte a világban, így az EA sem hagyhatta ki az új NFS-ből. A Tuner és Exotic kategóriák nem nyújtanak ennyi újdonságot, vezethetőségük hasonlít az MW-ben megtapasztalthoz. Nagyon gyorsak és jól vezethetők, s egymástól lényegesen kevésbé különböznek, mint a Muscle kategória tagjaitól. Megjegyzendő azonban, hogy minden kategóriából csupán 1-1 autó kipróbálására volt lehetőség, így nem alkothatunk korrekt ítéletet, nem beszélve arról, hogy az EA-nek még hosszú hónapok állnak a rendelkezésére a játék finomítására.
Az egész vezetés-dolog legnagyobb élményét ugyanakkor a fékezés nyújtotta. Míg a legtöbb játékban a fékezés nem ad élethű visszajelzést, a Carbonban teljesen olyan érzésünk lehet, mintha valódi fékpedálra taposnánk. Valahogy úgy éreztük, hogy túl mélyre tapostunk a pedálra, a kerekek leblokkoltak és nehezen irányíthatóvá válik a verdánk. A Canyon Duelek alkalmával például érdemes többször, kisebbeket fékezni (akárcsak a valóságban), így könnyebben tudjuk az uralmunk alatt tartani a tonnányi autókat.
A másik legnagyobb újdonság az úgynevezett Autosculpe rendszer, ennek segítségével tuningolhatjuk autóinkat. Mindenben szabadkezet kapunk, mi állíthatjuk be a dolgok nagyságát, mélységét, szögét, minden a mi uralmunk alá került. Összesen 10 kategória van, s mindegyik kategória további alkategóriákkal, s azok változatával rendelkezik. Példának okáért ha a kerekket szeretnénk kicsit megszépíteni, akkor először a gumi szélességét, mintázatát, magasságát határozhatjuk meg, majd a felni milyenségét, nagyságát, mélységét. A motorháztető esetén a légbeömlők szögét és állását változtathatjuk, a superchargerek magassága is tőlünk függ... és ugyanígy a szárnyaknál és bármilyen egységnél, amit csak el tudunk képzelni. A variációk számát egyszerűen lehetetlen meghatározni - a teszt során is ezernyi lehetőség felírására volt lehetőség, pedig csak egy bemutatóverzióról volt szó.
Végül azt kaptuk a Carbontól, amit el is vártunk. Épp eleget megtartva az elődök pozitív oldaláról, rengeteg újdonságot felmutatva lenyűgözi az embert. Az utóbbi évek egyik legnagyobb játéka lehet novemberben, a megjelenés hónapjában. Jelenlegi információk szerint minden népszerű platformra megjelenik majd. |